Formandens beretning

Jeg vil lægge ud med en stor tak til mine kolleger i bestyrelsen, suppleanter, revisorer og revisorsuppleanter. Arbejdet i bestyrelsen har, som det kan ses på bestyrelsens mailingliste, været entusiatisk, ihærdigt og engageret fra alles side. Det gør jo bestyrelsearbejdet noget nemmere. Især en stor tak til Tommy for dit store arbejde med Musikerpostens hjemmeside, og til Daniel for hosting og den stabile server. Også en tak til Jann Guldhammer, for den tid du var med. Jann ønskede i januar at trække sig fra sin suppleantpost, så vi ser frem til at få en ny diskussionsdeltager med på bestyrelseslisten.

Første halvår
Vi må jo siges at være kommet flot fra start. Efter den turbulente opstartfase, hvor det var svært at skille mailinglisterne fra hinanden, har Musikerposten vist nok sat sig solidt fast i bevidstheden hos de nu 211 medlemmer af foreningen Musikerposten. At medlemslisten på hjemmesiden viser 263, skyldes at 52 medlemmer har dobbeltadresser, så der kan læses med på arbejde og lignende. Der er jævnlig tilgang af nye medlemmer og kun meget få der melder fra, så det er jo som det skal være.

Interessen for Musikerposten, er stor fra manges side. Vi ser gerne at flere blander sig i debatterne, men det kommer vel. Der har været mange gode debatter, megen hjælp og oceaner af gode råd....og det er jo lige det Musikerposten skal bruges til.

Bestyrelsens arbejde
Noget af det første bestyrelsen tog fat i, var begrebet reklamer. Vi diskuterede ivrigt muligheden for sponsorer, så mailinglisten kunne for blive gratis for medlemmerne, og endte med at tage imod klein.web's generøse tilbud om at hoste listen, mod at have en lille reklame i bunden af hver mail.
Derudover overvejes det stadig at lave en sponsorside på hjemmesiden, men dette er foreløbig skrinlagt, indtil vi finder ud af hvad evt sponsorpenge skal bruges til.

Så er der jo begrebet regler.....
Regler har været et andet varmt emne i bestyrelsen, der i første omgang resulterede i et velkomstbrev til samtlige ny tilmeldte.Velkomstbrevet fortæller kort om Posten, og lidt om hvad bestyrelsen mener er god tone. Bestyrelsen er enige om at det rareste for alle ville være hvis samtlige medlemmer kunne overholde de simple regler der i forvejen er herskende på mailinglister og nyhedsgrupper,som beskrevet på www.usenet.dk. Heraf skal fremhæves at undlade at skrive i HTML, undlade at reklamere for egne produkter i tide og utide..i det hele taget opføre sig så pænt som almindelig pli og god opdragelse byder, når man skriver til 211 fremmede mennesker.

Det har imidlertid vist sig flere gange at det ikke kan lade sig gøre, at lade det være op hver enkelts dømmekraft hvornår det er spam eller hvordan man opfører sig overfor fremmede mennesker. Det har et par gange resulteret i en venlig, men bestemt irettesættelse fra bestyrelsen. Det har været rart at de irettesatte alle, bortset fra en enkelt, har fulgt opfordringen om at dæmpe mængden af reklamer i deres mails.Kun en enkelt gang har bestyrelsen, efter mange og svære overvejelser, måttet gribe til at give et medlem karantæne.

Bestyrelsen har modtaget flere klager fra et enkelt medlem, som flere gange har følt sig dårligt behandlet på Posten. Ved første klage, irettesatte bestyrelsen brevskriverne, men ved de følgende klager fandt bestyrelsen ikke belæg for irettesættelse.

Efter mange og lange debatter har bestyrelsen vedtaget et sæt "færdselsregler" for Musikerposten, som kan læses på www.musikerposten.dk. Og som bestyrelsen forventer at alle vil gøre deres bedste for at overholde, så vi beholder Musikerposten som et rart sted at være.

D.26.1.2001 blev der afholdt fest for medlemmer af Musikerposten, samt bedre halvdele. I alt 32 mennesker hyggede sig i hinandens selskab en lang fredag nat. Og det håber vi da kan blive en tilbagevendende tradition, at der et sted i landet afholdes postfest den sidste fredag i januar. Eventuelt suppleret med et "kun for musikere"- træf en varm sommersøndag eftermiddag, et eller andet sted i landet.

Tak.

Anette Faarborg
Formand
Foreningen Musikerposten